
RTE told Ryan Tubridy’s agent to
send a British media company
invoices, labelled as “consultancy
services”, which the broadcaster
used for €150,000 in top-up salary
payments to its star presenter. 

Dee Forbes, RTE’s director-
general, discussed the payments
with Tubridy’s agent, Noel Kelly,
days before an arrangement was
put in place to route money from
the state-funded public broad-
caster to the presenter. 

Today’s disclosure by The Sun-
day Times sheds light on how the
station understated Tubridy’s
remuneration package. 

The payments were organised
by RTE, which arranged for the
creation of the invoices, which
were labelled as consultancy ser-
vices, before being settled by the
British media firm Astus last year. 

Tubridy’s name was not men-
tioned on any paperwork or
payments.

RTE and Astus maintained a
barter relationship where services
were exchanged and traded. The
London firm is said to have acted in
good faith at all times and there is
no suggestion of any wrongdoing
on its part, or on the part of either
Kelly or Tubridy.

Kelly sent the invoices to RTE
which forwarded them to Astus to
process the payments at an overall
cost to RTE’s barter account of
€230,760, according to sources
with knowledge of the affair.

June 25, 2023 · Issue no 10,371 · thesundaytimes.ie RoI €4 · NI £4

The €150,000 was in lieu of
two annual sums originally
intended to be paid by Renault,
which previously sponsored The
Late Late Show but which did not
renew an agreement that was
underwritten by RTE. 

The consultancy invoices
covered top-up payments of
€75,000 for the years 2021
and 2022 but made no reference
to Tubridy or his company Tuttle
Productions. “There was an
explicit instruction by RTE to
anonymise the transactions and
use no names,” The Sunday Times
was told yesterday.

Kelly was told by RTE not to
mention any names on the invoi-
ces, which were generated on
behalf of CMS Marketing, a com-
pany he controls. The money was
paid into a bank account at AIB in
Westmoreland Street, Dublin, con-
trolled by Kelly’s company and for
his client, Tubridy.

The two payments made to the
presenter, which totalled
€150,000, were part of the
€345,000 in earnings that RTE
understated Tubridy had made
over the past six years. 

An investigation is under way to
establish how a further €120,000
in salary to Tubridy between 2017
and 2019 was understated by RTE.
RTE had been enforcing a policy
of salary reductions and redun-
dancies. Forbes had also given
evidence to the Oireachtas public
accounts committee on how
it was curtailing unnecessary

spending. RTE suspended Forbes
last Wednesday, the day before
it issued a public statement
acknowledging that it had misre-
ported Tubridy’s remuneration
over successive years. 

Catherine Murphy, the deputy
chairwoman of the public
accounts committee, last night
described the payment arrange-
ment as outrageous. 

“When you don’t have transpar-
ency, this is what happens. This
appears to be a web which is slowly
unravelling. There is no legitimate
reason why anyone would
create invoices for consultancy
services to pay Ryan Tubridy via a
London firm. 

“This sort of thing should simply
not happen as public funds are
involved,” she said. “We need to
know why RTE’s internal financial
controls did not pick this up.”

The disclosure that Tubridy
received hundreds of thousands of
euros in additional payments in
2017-22 sent shockwaves through
the broadcaster last week. 

Kelly and Tubridy did not
respond to questions from The
Sunday Times. 

Tubridy initially said that RTE’s
accounting treatment of payments
made to him were a matter for the
broadcaster but last Friday he
apologised for not correcting the
public record when RTE published
what it believed to be his salary. His
future at RTE is unclear.

RTE yesterday promised there
would be “appropriate accounta-
bility” though it confirmed it had
not interviewed Tubridy about his
knowledge of the matter. “There
will be appropriate accountability
for what has occurred. There
are processes in train and RTE
needs to be mindful of the
legal considerations and the rights

of individuals and affording them
due process,” it said. 

The statement followed the
announcement by Catherine Mar-
tin, the media minister, of an exter-
nal review of corporate govern-
ance and culture at the station. 

However, the Sunday Times has
learnt that the public accounts
committee fears RTE will use the
establishment of an external
review as an excuse not to appear
or fully disclose what it has found
in its audit. 

Kelly and his companies repre-
sent other presenters including
Claire Byrne, Joe Duffy, Dave Fan-
ning and Donncha O’Callaghan, as
well as Newstalk’s Pat Kenny and
Ciara Kelly, Today FM’s Matt
Cooper, the BBC’s Caitríona Perry
and architect Dermot Bannon.
There is no evidence to suggest any
other clients of Kelly’s received
secret payments.

Martin said yesterday she did
not know why Forbes had been
suspended, stating the suspension
was “due to a disciplinary process.
I can’t prejudice that”.

When asked whether she had
confidence in the executive board
of RTE she said: “They have moved
swiftly on this issue, I am confident
of that. Nevertheless there needs
to be an absolute external review.
I’ve consulted with the leaders and
I have told them that this is what I
feel is needed. And they have given
agreement to that.”

A thorn in Montrose, pages 4-5

Revealed: how RTE channelled 
undeclared money to Tubridy

Ryan Tubridy’s name was not on any paperwork. There is no suggestion of wrongdoing on his part

Public broadcaster told star’s 
agent to provide invoice to 
London firm for €150,000
John Mooney and Beau Donelly 

News IRELAND’S 
COCAINE 
EPIDEMIC

BRYAN MEADE FOR THS SUNDAY TIMES

A DAY OF 
MUTINY AND 
MAYHEM 
FOR PUTIN

y(7HA9F6*LNSMRK( |||+$!\'


